23 January 2013

Motor vs Rumah.

Minggu lepas abang aku cakap nak beli TV baru. Nak beli LCD TV, nak 'tepek' (read : tampal) kat dinding rumah. Jadi, disebabkan kitorang duduk berdua je kat rumah, aku bantah sekeras-kerasnya. 

"Kita bukan tengok TV sangat pun. Buat apa nak beli TV mahal-mahal. Baik abang tolong Nyah. Nyah nak beli handphone. Dah lama dah. Tak beli-beli lagi."

Kau tau dia jawab apa??

"buat apa belikan henpon. bukan abang guna pon henpon tu"

SENTAAPPPPP~




Pastu, minggu lepas jugak, dia balik kerja suatu petang tu, bawak balik brochure. Dia bagi aku dan cakap 

"abang nak beli ni". 

Derrrr....Saket hati aku. Dia nak beli apa??








Gambar ihsan Google.

Ya, motorbike besor punye. Harga RM9000++. Senang dia kata nak berjalan jauh. Dia kan kerja dengan JAKIM, kena masuk kawasan Orang Asli, so motor macam ni lasak sikit. Senang bawak masuk kampung. Tapi, aku macam pelik. Apasal plak mamat ni tetibea nak berangan beli banyak barang dalam satu masa kannnn. Rupa nya bulan depan dia dapat hasil dia berniaga kat gerbang malam. Banyak jugak la.. So separuh darinya nak buat downpayment beli motor neh. 

Tapi, aku masih tak puas hati. Ayah aku datang hujung minggu lepas, terus aku mengadu kat ayah. Cakap la abang nak beli itu, nak beli ini. 

Kau tau apa ayah cakap??

"Cuba tanya abang, kalau motor tu beli cash, berapa RM? Kalau lagi murah dan ada jauh beza nya dengan Installment, biar ayah belikan dulu. Cash. Nanti abang bayar kat ayah je. Takde faedah."

Aku jadi macam.................................................................................. 




Apakah semua ini??????????

Aku ponnnnnn.... 

"Ayah, abang nak belikan motor, ayah boleh belikan cash. Pastu suruh abang bayar kat ayah. Nyah nak beli rumah, ayah tak boleh ke belikan? Nyah bayar kat ayah."

"Nyah nak beli rumah buat apa? Biar suami yang beli. Nanti dah kawin, nyah ada rumah, suami pun ada rumah, kan dah membazir."

"Tapi, nanti kalau suami mati ke, bercerai ke..boleh la nyah duk rumah nyah tu"

Pffftttttttttt~

No comments: